Søk
Close this search box.

Problemer med EGR? Motorlampe som lyser?

Du har kanskje hørt prat om EGR ventil?

Dette er en komponent som sitter på de fleste nyere motorer for at den skal oppfylle utslippskravet da den er ny. Mange vet ikke helt hva dette egentlig er, hvordan det fungerer og hva man bør tenke på som bileier. Leser du videre skal vi prøve å forklare deg.

Hvorfor har biler EGR – Eksos resirkulering ventil?

Jeg har ikke tenkt å detaljert gå inn på det tekniske, men prøve å forklare på enkel måte hvorfor bilen har EGR-ventil og hvordan dette systemet fungerer. Det stilles strenge krav til bilprodusentene i forhold til utslipp for å få lov til å typegodkjenne bilene slik at de kan selges. Dieselmotoren har for høye utslipp og kan ikke selges uten at det gjøres endringer. Det har skjedd mye de siste årene i forhold til nøyaktighet på dyser, pumper m.m. som har påvirket utslippet positivt. Allikevel er ikke det nok til å klare Euro- kravene som myndighetene setter.

Måten bil fabrikantene har løst dette på er bruke forskjellige tilleggs komponenter tilknyttet avgass systemet. Det er her EGR – Eksos tilbakeføring kommer inn i bildet.

Eksempel på EGR-ventil. Kilde: Meca.no

Virkemåte EGR – Eksos resirkulering ventil

På en gammeldags motor så går luften fra luftfilter inn i motoren og ut igjen i eksosen bak på bil.
På nyere biler som har EGR system så føres eksosen inn igjen i motoren på innsugsiden. Styrt av en mekanisk/elektrisk ventil med navn EGR-ventil. Ved å sende eksosen inn igjen i motoren senkes forbrenningstampereturen og nitrøse gasser (NOx) senkes. Selve EGR ventilen sitter der for å regulere når eksos skal slippes tilbake og ikke. Når du f.eks kjører på full gass slippes det tilnærmet ingen eksos tilbake til innsuget, da dette er nødvendig for at du skal få full effekt av motoren. Mens ved kjøring midt i turtallsregisteret står EGR åpen og da senkes nitrøse gasser.

I tillegg har motoren forskjellige spjeld som gjør at det skapes vakuum for å trekke mer eksos inn i motoren. Det sitter flere sensorer som skal kontrollere hvor bra forbrenningen er etc. Sensorene gir beskjed til bilens styreenhet som igjen styrer spjeld og ventiler.

Det er ofte montert en EGR-kjøler, den hjelper til å senke temperaturen for mer effektiv reduksjon av nitrøse gasser. EGR-kjøleren har også forbindelse til kjølevæskekretsen på bilen. Ved å sende eksos gjennom kjøleren blir bilen fortere varm ettersom eksosen varmer opp frostvæsken.

Prinsippskisse EGR-system

Problemer med EGR – Eksos resirkulering ventil?

Når bilen er ny fungerer systemet og utslippet er lavt. Problemene for deg som kunde kommer ofte når bilen er utenfor garantitiden og bilen har fått en del kilometer. Som sjåfør vil du merke feil i systemet med at motorlampen tenner eller at bilen mister trekkraft eller fusker ved kjøring.

Eksempel på motorlampe

Feilen som oppstår på motoren er at eksosen som føres tilbake til innsuget legger igjen sot.  Dette sammen med ånding fra oljeutluftingen gjør at det blir liggende igjen noe som kan minne om grøt. Det starter ofte med at selve EGR ventilen soter igjen. Når dette skjer så klarer den ikke og åpne/stenge lenger eller får tregheter i åpning/stenging. Ofte ser man at EGR blir stående oppe og eksos føres tilbake når den ikke skal. Da tetter innsuget seg med tilhørende komponenter. Dersom man kjører lenge med dette drar det ofte med seg partikkelfilter og turbo.

Vanligste årsaker til feil på EGR oppstår

  • Mye «småkjøring» på lavt turtall.
  • Feil på glødeplugger eller innsprøytnings dyser.
  • Ikke fulgt service eller brukt feil motorolje.
  • Mye kaldstart og kjøring med kald motor
  • Feil på andre komponenter som DPF, turbo, glødeplugger, tett luftfilter osv.

Forebyggende

Bruke tilsetning i drivstoffet 1-2 ganger pr år for rens av dyser, pumpe og de andre drivstoffkomponentene.

Motorlampe og avgasslampe lyser, hva gjør jeg?

Når motorlampe tenner eller du merker at bilen ikke går som tidligere anbefaler vi å ta kontakt med verksted. Det er lett å tenke at man ønsker å unngå besøk på verksted for å spare penger, men i disse tilfellene kan man spare mye ved oppsøke verkstedet så tidlig som mulig. Utbedringene er da ofte mye mindre enn om man kjører med bilen i månedsvis. Vi har sett mange eksempler at folk har kjørt med f.eks dårlige glødeplugger eller enkle sensorfeil som har forårsaket tett innsug, EGR, DPF og skadet turbo.

Kontakt oss for pris på rens/skifte/regenerering!


EGR rens – komplett rengjøring av motorens innsug og EGR system

En stor utfordring med dagens moderne motorer er at innsug/EGR tettes igjen pga avleringer.
Dette medfører bl.a. tap av motoreffekt, økt forbruk, ujevn gang og dyre reparasjoner.
Hy-Burn er en revolusjonerende måte å rengjøre motorens innsug og EGR-system på.

En spesiell kjemisk blanding forvandles til gass, som tilføres i motorens luftinntak.
Gassen løser opp avleiringene til så små partikler, at de enkelt kan passere gjennom katalysatoren og
partikkelfilteret under rengjøringsprosessen.
Sammen med Hy-Burn skal det alltid anvendes BG Motorservice-kit (BG6575E eller BG6577E).

Dette behandler årsaken til oppsamlinger og vil deretter forebygge problemet. BG Motorservice-sett
består av drivstoffsystemrengjøring, innvendig motor rens og oljeforsterkere.
Først renses hele oljesystemet med en innvendig motor rens.

En ren motor gir tilbake motoreffekten, reduserer oljeforbruk og avgassutslipp.
Etter oljeskift tilsettes en oljeforsterker, som også forebygger mot nye avleiringer, sot og korrosjon i
motoren.

Til slutt renses og smøres hele drivstoffsystemet.
Dette fjerner avleiringer som er årsaken til ujevn tomgang, dårlig gassrespons og effekttap.
Kombinasjonen av Hy-Burn og BG Motorservice sett gir bilen en total motorrengjøring som beskytter mot
uforutsette problemer og høye reparasjonskostnader.

  • Løser opp blokkeringer og avleiringer
  • Øker ytelsesevnen
  • Reduserer drivstofforbruket og skadelige utslipp
  • Forhindrer dyre reparasjoner
  • Forlenger levetiden til EGR-ventiler og dieselpartikkelfilter
  • Forebygger sotproblemer
  • Miljøvennlig

EGR problemer

Et hyppig problem med EGR-ventilene er at de klistrer seg fast på grunn av karbonavleiringer. I de verste
tilfellene kan både ventilen og rørene blokkeres fullstendig.

Tett EGR er ofte årsaken til svart røy og sterk eksoslukt i tillegg til økt drivstofforbruk og redusert ytelse.
Om EGR-ventilen ikke åpnes og lukkes som den skal vil det også føre til varselslys på dashbordet.

EGR og EU-kontroll

Tidligere har bileiere forsøkt å fjerne EGR-ventilen og dieselpartikelfilteret (DPF) fra kjøretøyene sine for å unngå kostbare reparasjoner. Dette er ulovlig og kjøretøyet vil da ikke oppfylle kriteriene for EU-kontrollen (PKK).
En EGR-ventil er definitivt et positivt tillegg når det gjelder å redusere skadelige NOx-utslipp, til tross for
dyre reparasjonskostnader – frem til nå.

Ved å rense motoren regelmessig med hydrogen vil du forebygge oppbygging av karbonrester (sot), noe
som i de fleste tilfeller er grunnen til av deler slutter å virke.

Det er rimelig, og du slipper som regel å bytte dyre deler.

Bestill time her

Flere tjenster

Kundeandmeldelser

Timeforespørsel mottatt

Takk skal du ha

Vi går igjennom din forespørsel og sjekker ledig kapasitet,
vi bekrefter timen din pr. tlf, sms eller e-post!