Søk
Close this search box.

Personvernerklæring

Generelt om vår håndtering av personopplysninger

Vi beskytter din personlige integritet. Derfor er vi så transparente som mulig i vår håndtering av personopp­lysninger, og vi etter­streber alltid et høyt nivå på datasikkerheten. Vi behandler ikke flere personopplysninger om deg enn det som er nød­vendig, og vi informerer om nye behandlinger før de gjennomføres.

Denne personvernerklæringen er laget for å beskrive hvordan vi behandler dine personopplysninger når du er kunde hos et verksted – hvorfor de samles inn, hvorfor de behandles, hvem vi eventuelt deler dem med, hvordan vi beskytter dem, hvilke rettigheter du har og hvor­dan du utøver dem.

Om vi skulle ha behov for en behandling som ikke er absolutt nødvendig, kommer vi, før behandlingen begynner, til å be om ditt samtykke til behandlingen. Takker du nei, er dine personopplysninger ikke med i behand­lingen. Takker du ja, har du alltid mulighet til å trekke tilbake ditt samtykke. I så fall avslutter vi umiddelbart behandlingen.

Om det skulle inntreffe en negativ hendelse med dine personopplysninger, kommer vi så fort som mulig til å informere deg om det.

Hvem er ansvarlig for dine personopplysninger – behandlingsansvarlig

Følgende selskap er behandlingsansvarlig:

Selskap: Hafjell Bilservice AS
Organisasjonsnr.: 989713558
Adresse: Strømshuguvegen 3
Postnummer og sted: 2636 Øyer

Under varemerket MECA finnes det et stort antall verksteder. En del av verkstedene eies av selskap i konsernet. Andre er samarbeidende verksteder og egne juridiske enheter, som selv er ansvar­lige for sine behand­linger. Som sam­arbeidende verksted, som følger MECA’S konsept og bærer MECA’S varemerke, er verkstedet ansvarlig for å følge gjeldende person­vern­lovgivning og ta sitt ansvar som behandlingsansvarlig. Som kunde hos vårt verksted (angitt ovenfor), er det vi som er behandlingsansvarlig selskap for de behand­lingene som gjøres.


Personopplysninger vi behandler

Personopplysninger du gir til oss, eller som vi samler inn om deg:

  • Navn: for- og etternavn
  • Kontaktinformasjon: adresse, e-postadresse, telefonnummer og kundenummer
  • Fødselsdato: gjelder bare faktura-kunder, for øvrig behandlinger vi ikke fødselsdato
  • Ordreinformasjon: ordrehistorikk og informasjon om bestilte varer
  • Kjøretøyopplysninger: registreringsnummer, bilmodell, chassisnummer og servicekortnummer (gjelder kun flåte­kunder)
  • Informasjon om kjøretøyet ditt: kilometerstand og status på bilens komponenter og funksjoner
  • Informasjon om kjøp og utførte tjenester: kjøpte varer og tjenester, beløp, sted, dato og betalingsmåte, rabatter, informasjon om utført reparasjon og service og kundeserviceinformasjon
  • Informasjon om reklamasjoner og garantier: informasjon om reklamasjonssak, informasjon om produkt­garanti og informasjon om kjøpte varer

 

Personopplysninger som du gir til oss eller som vi genererer om deg som leverandør:

  • Organisasjonsnummer
  • Kontaktinformasjon: navn, adresse, e-postadresse og telefonnummer
  • Betalingsinformasjon: fakturainformasjon

Behandlingen av personopplysninger om leverandør er nødvendig for å kunne oppfylle forpliktelser i avtalen med leverandøren.

Personopplysninger vi får fra tredjepart:

  • Offentlig person- og kjøretøyregister: navn, kontaktinformasjon, kjøretøyopplysninger, tilsynsresultater (periodisk kjøretøykontroll/EU-kontroll) og informasjon om eierskifte
  • Selskap i MECA kjedens konsern: navn, kontaktinformasjon, kjøretøyinformasjon for mottak av informasjon om bestilling av service eller reparasjon
  • Selskaper som tilbyr betalingsløsninger (banker og andre betalingstjenester): informasjon om betalings­godkjennelse
  • Forsikringsselskap: forsikringsinformasjon som gjelder ditt kjøretøy

 

Til hvilke formål behandler vi dine personopplysninger

Vi behandler informasjon om deg når du for eksempel har valgt å bestille og gjennomføre en service eller repara­sjon hos oss. Personopplysningene vi får om deg, brukes til de tjenestene og på det juridiske grunnlaget som er beskrevet i over­sikten nedenfor:

Formål Behandling Kategorier av person­opplysninger Rettslig grunn­lag Lagringstid
Gi tilbud på service eller reparasjon Motta og håndtere forespørsel og gi tilbud •    Forespørsel om eventuell bestilling av service og repa­ra­sjon Berettiget interesse1 Til tilbudet aksep­teres eller avvises, maks. 1 mnd.
Håndtere bestil­ling av service og reparasjon Motta og behandle fore­spørsel om bestilling av service og repara­sjon

•    Navn

•    Kontaktinformasjon

•    Kjøretøyinformasjon

Oppfylle avtale

(ved bestilling av tjeneste inngås en avtale mellom kunde og verk­sted)

Inntil 6 måneder dersom bestillingen blir kansellert. Blir bestillingen gjen­nom­ført, se under.
Gjennomføre service og reparasjon

Innhente personopp­lysninger og kjøretøy­informasjon fra eksterne kjøretøyregister

Bestille reservedeler

Kontakte kunde med ev. spørsmål om service/ repa­rasjon

Administrere betaling

Innhente ev. arbeids­instrukser fra eksterne parter

Formidle abonnement på veihjelp

•    Navn

•    Kontaktinformasjon

•    Kjøretøyinformasjon

•    Informasjon om dine kjøp og om den utførte tjenesten

•    Betalingsinformasjon (faktura­infor­masjon)

•    Bilde (Bildet av kjøretøyet         brukes for å dokumentere eventuelle mangler/skader/feil på bilen. Dette er en del av EU-kontroll prosessen -dersom det skulle være aktuelt)

Oppfylle avtale Inntil tjeneste er utført og i 5 år etter avsluttet regnskapsår (regn­­­skaps­­loven).
Tilby lånebil i tiden repa­ra­sjon eller ser­vice ut­føres Innhente personopp­lysninger for utlån av bil

•    Navn

•    Kontaktinformasjon

•    Kopi av sertifikat

Oppfylle avtale Inntil 1 år etter at bilen ble tilbake­levert
Oppbevare kundens dekk på dekkhotell Innhente personopp­lysninger for å admini­strere innlevering, opp­be­varing og utlevering av dekk

•    Navn

•    Kontaktinformasjon

•    Kjøretøyinformasjon

Oppfylle avtale Til dekkhotell­tjenesten er avslut­tet
Håndtere kundeservice- henvendelser

Kommunisere med kunden og svare på fore­spørsler som kom­mer til kunde­service via telefon eller i digitale kanaler

Behandle eventuelle klager på utført service eller reparasjon

Motta reklamasjons- og garantihenvendelser på utført reparasjon eller service

•    Navn

•    Kontaktinformasjon

•    Kjøretøyinformasjon

•    Kundens korrespondanse

•    Informasjon/opplysninger om reklamasjons- og garantisaker

Berettiget interesse1 Inntil saken er avsluttet og i en periode på 12 måneder etterpå
Tilbakekalle varer Kontakte kunden og tilbakekalle produkt, dersom det avdekkes brist eller feil ved produktet

•    Informasjon om dine kjøp og utførte tjenester

•    Kjøretøyinformasjon

•    Navn

•    Kontaktinformasjon

Rettslige forpliktelser og Berettiget interesse2 Inntil tjenesten er fullført og i hen­hold til garanti­bestemmelser
Evaluere, utvikle og forberede våre tjenester

Gjennomføre kunde­undersøkelser

Gjøre analyser av opp­lysninger vi samler inn, for eksempel hvilke tjenester du kjøper av oss

•    Navn

•    Kontaktinformasjon

•    Kjøretøyinformasjon

•    Informasjon om dine kjøp og om utførte tjenester

•    Informasjon/opplysninger om reklamasjons- og garantisaker

Berettiget interesse3

Inntil under­søkelse/analyse er utført og inntil 12 mnd. etter­på

Resultat fra under­søkelser/analyser kan bli oppbevart i selskapets leve­tid, fordi det er rele­vant med historikk (dette inkluderer ikke personopp­lysning­er)

Behandle til­bake­meldinger/evalu­eringer, kom­men­­­tarer i sosiale medier m.m.

Gi mulighet for at andre kan se og kommentere tilbake­meldinger og evalueringer fra kunder

Gi mulighet til å svare på tilbakemeldinger og eventuelt bruke disse i utvikling og markeds­føring (sist­nevnte i så fall basert på et sepa­rat, skriftlig sam­tykke)

•    Navn

•    Kontaktinformasjon

•    Kjøretøyinformasjon

Berettiget interesse4 Informasjon slet­tes iht. person­vern­er­klæring for gjel­den­de platt­form. I tilfel­ler der sel­ska­pet har delt be­hand­lings­­ansvar, som med Facebook, sletter selskapet kom­men­­­tarer som er i strid med loven eller på annen måte upas­sende
Tilby tiltak basert på til­syns­­­­resultater Innhent informasjon om tilsyns­resultater fra eksternt register

•    Navn

•    Kontaktinformasjon

•    Kjøretøyinformasjon

•    Tilsyns-/kontrollresultat

Berettiget interesse3 Maks. 3 mnd. etter innhentet informa­sjon
Minne om at det er tid for å bestille ny service Kontakte deg for å minne om at det er tid for å bestille ny time for service eller EU-kontroll

•    Navn

•    Kontaktinformasjon

•    Kjøretøyinformasjon

•    Informasjon om utført tjeneste/kjøp

Berettiget interesse3 Inntil service eller reparasjon er full­ført og i en periode på 2 år etterpå
Opplysninger om leverandør Personopplysninger som samles inn for å kunne inngå og følge avtale

•    Navn

•    Organisasjonsnummer

•    Kontaktinformasjon

•    Betalingsinformasjon

Oppfylle avtale Senest 5 år etter avsluttet avtale/ samarbeid
Tilby (og minne om) bilens første EU-kontroll

Kontakte deg for å minne om at det er tid for å gjennomføre førstegangs EU-kontroll

 

•    Kontaktinformasjon

•    Kjøretøysinformasjon

Berettiget interesse11 og 12 2 måneder
Overføre infor­ma­sjon til selv­stendig be­hand­lings­ansvarlige selskap – se respektive hen­sikt/formål i tabel­­len neden­for Overføring av nød­ven­dig infor­masjon/data til sel­skap som er selv­sten­­­dig behandlings­ansvarlige (i tilfeller der saken krever det) •    Se kategorier spesifisert i tabellen nedenfor Se rettslig grunnlag i tabellen nedenfor Til overføringen er gjort

Hvem kan vi komme til å dele dine personopplysninger med

Databehandlere

I de tilfellene det er nødvendig, for at vi skal kunne levere våre tjenester, deler vi dine personopplysninger med selskaper som bistår oss med behandling av personopplysninger, såkalte databehandlere. En databehandler er et selskap som be­hand­ler personopp­lysninger på våre vegne og basert på instrukser fra oss. Vi har inngått skriftlige databehandler­avtaler med disse selskapene for å sikre en korrekt og trygg behandling av de personopplysningene de behandler. Våre databe­handlere hjelper oss med:

  • Markedsføring (markedsføring, trykk og distribusjon, håndtering av påminnelser om bestilling av service)
  • Kommunikasjonstjenester (f.eks. for å kunne ta kontakt med deg som kunde når bestilte varer finnes på lager)
  • IT-tjenester (bedrifter som styrer drift, teknisk støtte og vedlikehold av våre IT-løsninger)
  • Kundeservice og timebestilling (håndtering av kundehenvendelser)
  • Grossisttjenester (levering av reservedeler og tilbehør)
  • Betalings- og inkassoselskaper (bedrifter som sender betalingspåminnelser og håndterer innkreving av gjeld – gjelder firmakunder)

 

Selskaper som er selvstendige behandlingsansvarlige

Vi deler også personopplysninger med firmaer som er selvstendig behandlingsansvarlige. Dette betyr at vi kontrol­lerer hvilke personopplysninger som blir overført til dem. Vi er derimot ikke ansvarlige for den påfølgende behandlingen når mottakeren tar over behandlingsansvaret. Selvstendig behandlingsansvarlige vi deler personopp­lysninger med er:

Kategori av selvsten­dige behandlings­ansvar­­lige Formål Kategorier av person­opp­lysninger Rettslig grunnlag
Bedrifter som tilbyr betalingsløsninger, for eksempel Resurs Bank Tilby elektronisk betaling

•      Navn

•      Kontaktinformasjon

•      Betalingsunderlag

Oppfylle avtale
Selskaper som tilbyr mobilitetsforsikring, for eksem­pel RedGo Tilby mobilitetsgaranti (veihjelp/forsikring i forbindelse med service)

•      Navn

•      Kontaktinformasjon

•      Registreringsnummer

Oppfylle avtale
Offentlige person- og kjøretøyregistre Innhente kjøretøyinfor­masjon •      Registreringsnummer Oppfylle avtale
Selskaper som sender påminnelser om EU-kon­troll og årsservice Sende påminnelse om tid for EU-kontroll og årsservice

•      Navn

•      Kontaktinformasjon

•      Registreringsnummer

Berettigete interesse 11 og 12
Selskaper som er behandlings­ansvarlig for digitale bestillinger Følge opp status på bestil­linger som kommer via digi­tale kanaler – om bestil­lingen gjennom­føres eller ikke og om suppleren­de arbeid er utført – med for­mål å sikre produkt- og tjenesteut­vik­ling og kunn­skap om kunden

•      Navn

•      Kontaktinformasjon

•      Informasjon om dine kjøp og utførte tjenester

•      Booking-/bestillings­informa­sjon

•      Kjøretøyopplysninger

Tredjeparts berettigete interesse9
Selskaper som hånd­terer flåte-/leasing­avtaler

Dersom du er flåtekunde eller har en serviceavtale, deles dine opplysninger for å kunne verifisere arbeidet som utføres innenfor ram­men av flåte- eller service­avtalen med formål om å:

•      Generere fakturerings­underlag

•      Gjøre informasjon om hva som er utført på kjøretøyet tilgjengelig for kunden

•      Utarbeide statistikk for produkt- og tjenesteut­vikling

•      Få kunnskap om kunden

•      Navn

•      Kontaktinformasjon

•      Kundenummer og org.nr.

•      Kjøretøyinformasjon, reg.nr.

•      Informasjon om dine kjøp og informasjon om utførte tjenester

Oppfylle avtale
Selskap som verkstedet har inn­gått konseptavtale med og felles utviklings- og ser­vice­­selskap Generere anonymiserte data som brukes til stati­stikk i forbindelse med produkt- og tjenesteut­vik­ling og markedsføring

•      Navn

•      Kontaktinformasjon

•      Bestillingsinformasjon

•      Kjøretøyopplysninger

•      Informasjon om dine kjøp og informasjon om utførte tjenester

Tredjeparts berettigete interesse10
Selskap som har samme forretningssystem som behandlingsansvarlig selskap Kunne søke opp arbeids­historikk på kjøretøyet i forbindelse med service/ arbeid hos nytt verksted

•      Navn

•      Kontaktinformasjon

•      Dokumentidentifikasjon (f.eks. fakturanummer)

•      Kjøretøyopplysninger

•      Informasjon om ditt kjøretøy

Tredjeparts berettigete interesse5
Selskap som tilbyr teknisk support Sikre kostnadseffektiv og kjøretøyspesifikk repara­sjon av bilen

•      Kjøretøyopplysninger

•      Informasjon om ditt kjøretøy

Berettiget interesse7
Selskaper som eventuelt har inngått partnerskap med produ­sent eller importør av kundens bilmerke Dele informasjon om erstatningsdeler og arbeid som utføres på ditt kjøretøy med ansvarlig produsent eller importør

•      Navn

•      Kontaktinformasjon

•      Bestillingsinformasjon

•      Kjøretøyopplysninger

•      Informasjon om dine kjøp og informasjon om utførte tjenester

Oppfylle avtale
Selskaper tilbyr tekniske kataloger som verkstedene bruker til å bestille deler til kjøre­­tøy Kjøpe korrekte deler som trengs til reparasjon av, service på eller feilsøking på ditt kjøretøy

•      Kjøretøyopplysninger

•      Informasjon om dine kjøp og informasjon om bestilte eller utførte tjenester

Tredjeparts berettigete interesse6
Selskaper som tilbyr digitalt servicehefte med kjøretøyets service­historikk Gi oversikt over alt av arbeid/service som er utført på kjøretøyet

•      Kjøretøyopplysninger

•      Informasjon om utførte tjenester

Berettiget interesse8

 

Innvending mot behandling som baserer seg på berettiget interesse

Du har rett til å protestere mot behandling av dine personopplysninger som baserer seg på berettiget interesse. En fort­satt behandling av dine personopplysninger forutsetter i så fall at vi kan vise til tvingende, legitime grunner som veier tyngre enn dine interesser, rettighet og friheter, eller at det er nødvendig for å hevde eller forsvare et rettskrav.

  1. For at vi skal kunne håndtere dine kundeservice-henvendelser har vi behov for å behandle din kontaktin­forma­sjon, eventuell informasjon om klager/reklamasjoner og/eller øvrig korrespondanse. Vi har vurdert det dit hen at det finnes et gjensidig behov for å utføre behandlingen, og ettersom det ikke behandles sensitive opplysninger er vår vurdering at behovet veier tyngre enn eventuell risiko for deg som registrert.
  2. For at vi skal kunne bidra til din sikkerhet på best mulig måte, dersom vi oppdager produktfeil på våre reserve­deler, har vi behov for å kunne behandle dine kontaktopplysninger, ordreinformasjon og registreringsnummer for å kunne tilbakekalle produktet. Din sikkerhet er spesielt viktig for oss, og fordi vi ikke behandler sensitive opp­lysninger har vi gjort bedømmingen at det gjensidige behovet veier tyngre enn din interesse for at ikke mer infor­masjon enn nødvendig behandles.
  3. Vi etterstreber å alltid være så relevante som mulig i vår kommunikasjon med deg. For å kunne sende relevante tilbud og påminnelser til deg som kunde, må vi behandle dine kontaktopplysninger, informasjon om dine kjøp, informasjon om utførte tjenester og informasjon om ditt kjøretøy. Vi kommer også kontinuerlig til å utvikle våre til­bud til deg for å imøtekomme dine forventninger på best mulig måte. For å gjøre dette kan det hende vi tar kon­takt med deg for å få dine synspunkter og tilbakemeldinger på våre tjenester. Vi har vurdert det slik, at det også her finnes et gjensidig behov, og at fordelene med behandlingen veier tyngre enn din interesse for at ikke mer informasjon enn nødvendig behandles.
  4. For å kunne svare på og behandle digitale bestillinger, kommentarer og anmeldelser som er gitt av personer, må vi behandle person­opplysninger. Vi har gjort vurderingen at det finnes et gjensidig behov, og at fordelene med behandlingen veier tyngre enn din interesse for at ikke mer informasjon enn nødvendig brukes.
  5. For at verkstedet skal kunne se tidligere utført service på og reparasjoner av ditt kjøretøy og dele det aktuelle besøkets resultat med fremtidige verksteder du kan komme til å benytte, må vi dele din kjøretøyhistorikk med verksteder som du bruker og som også benytter vårt interne, felles verkstedssystem. Vi har gjort bedømmingen at det finnes et gjensidig behov for både deg som eier av kjøretøy og verkstedene du benytter, og at fordelene med behandlingen veier tyngre enn din interesse for at ikke mer informasjon enn nødvendig benyttes.
  6. Når verkstedet bestiller deler til ditt kjøretøy i forbindelse med reparasjon eller service som utføres på dine vegne, bruker de interne, tekniske kataloger som konsernet tilbyr. For å sikre at riktige deler bestilles, brukes kjøretøy­informasjon, f.eks. registreringsnummer til å finne passende deler til kjøretøyet ditt. Denne informasjonen kan senere komme til å bli brukt til å forbedre verkstedets mulighet til å finne de rette delene til din og andres biler. Gitt dette, har vi gjort bedømmingen at det finnes et gjensidig behov hos alle parter (du som kjøretøyeier, verkstedet du benytter og selskapet som tilbyr tekniske kataloger) og at fordelene med behandlingen (raskere service og repara­sjon når verkstedet enklere finner riktig del til ditt kjøretøy) veier tyngre enn din interesse for at ikke mer infor­masjon enn nødvendig behandles.
  7. For at verkstedet skal kunne yte best mulig og kostnadseffektiv service/reparasjon av ditt kjøretøy, kan verkstedet benytte seg av ekstern, teknisk support ved behov. I disse tilfeller kan verkstedet dele informasjon om ditt kjøretøy med eksterne eksperter. Dette er nødvendig for å kunne bistå i feilsøking. Da du som kunde får en bedre kundeopplevelse gjennom expertsupport har vi har gjort bedømmingen at det finnes et gjensidig behov og at fordelene med behandlingen veier tyngre enn din interesse for at ikke mer informasjon enn nødvendig benyttes.
  8. Når vi utfører et arbeid på ditt kjøretøy, kan vi dele informasjon om kjøretøyet og hva vi har utført av arbeid med selskaper som drifter digitalt servicehefte. Digitale servicehefter viser historikk, forenkler fremtidige verkstedbesøk og gir eventuelle fremtidige eiere tryggheten av at kjøretøyet er håndtert av godkjente verksteder. Vi har gjort bedømmingen at det finnes et gjensidig behov og at fordelene med behandlingen veier tyngre enn din interesse for at ikke mer informasjon enn nødvendig benyttes.
  9. Dersom du har bestilt ditt besøk på verkstedet gjennom en av de digitale kanalene som tilbys av konsernet, deler vi resultatet av besøket ditt for å sikre at bestillingen ble utført riktig, og for kontinuerlig å forbedre og forenkle de digitale kanalene. Fordi du som kunde med dette får en bedre kundeopplevelse, har vi gjort bedømmingen at det finnes et gjensidig behov og at fordelene med behandlingen veier tyngre enn din interesse for at ikke mer informasjon enn nødvendig benyttes.
  10. For å kunne utvikle det konseptet (produkt-, tjeneste og servicetilbud) som ditt valgte verksted er inkludert i, deler vi informasjon om transaksjoner og interaksjoner du har hatt gjennom bestillingsprosedyren. Formålet er å fortsette å tilby deg en god verkstedopplevelse. Vi har gjort bedømmingen at det finnes et gjensidig behov og at fordelene med behandlingen veier tyngre enn din interesse for at ikke mer informasjon enn nødvendig benyttes.
  11. Vi etterstreber å alltid være så relevante som mulig i vår kommunikasjon med deg. For å kunne sende relevante tilbud og påminnelser til deg, må vi behandle dine kontaktopplysninger og informasjon om ditt kjøretøy. Vi har vurdert det slik, at det også her finnes et gjensidig behov, og at fordelene med behandlingen veier tyngre enn din interesse for at ikke mer informasjon enn nødvendig behandles.
  12. Denne informasjonen blir gitt for at du som bileier skal inneha tilstrekkelig informasjon om fritt verkstedvalg. Vi har vurdert det slik, at det også her finnes et gjensidig behov, og at fordelene med behandlingen veier tyngre enn din interesse for at ikke mer informasjon enn nødvendig behandles.

Hvor behandles personopplysningene dine

Vårt mål er å behandle dine personopplysninger innenfor EU/EØS (og eventuelt andre godkjente land, som Storbritannia), så langt mulig. Dine personopplysninger kan imidlertid i noen situasjoner overføres til, og behandles av, mottakere i land utenfor EU/EØS. I slike tilfeller iverksetter vi alle rimelige juridiske, tekniske og organisatoriske tiltak for å sikre at person­opplysningene behandles trygt, og med et tilstrekkelig beskyttelsesnivå som er sammenlignbart med, og på samme nivå, som beskyttelsen som tilbys i EU/EØS. Der det ikke kan unngås å over­føre data til land utenfor EU/ EØS, sørger vi for at tilstrekkelige sikkerhetstiltak er iverksatt, slik som bindende konsernregler (BCR), EUs standard ­kontraktsbestemmelser, godkjente etiske retningslinjer eller annen sertifiseringsordning. Dersom du ønsker en kopi av de beskyttelsesforanstaltningene som vi har tatt, eller informasjon om hvor disse er tilgjengelige, får du det ved å henvende deg til e-postadressen som det vises til nedenfor.

Hvor lenge lagrer vi dine personopplysninger

Vi lagrer dine personopplysninger så lenge det er nødvendig for hvert formål. Se mer om konkrete lagringsperioder i tabellene ovenfor.

Vi kan også måtte komme til å behandle dine personopplysninger for å oppfylle rettslige forpliktelser basert på lovkrav, rettsdommer eller myndighetsvedtak. Det kan for eksempel handle om lov om produktansvar og regnskapsloven. Videre kan vi måtte behandle dine personopplysninger for å kunne forsvare et rettskrav, så lenge dette kan hevdes.

Hvordan beskytter vi dine personopplysninger

Vi utfører de juridiske, tekniske og organisatoriske sikkerhetsforanstaltninger som kreves for å sikre at personopp­lys­ninger ikke blir manipulert, tapt eller ødelagt eller at uautoriserte får tilgang til dem. Våre sikkerhetsrutiner blir opp­datert ettersom teknologien utvikler seg og forbedres.

Dine rettigheter

Vi er åpne og transparente om hvordan vi behandler opplysningene dine. Hvis du vil ha innsyn i behandlingen av dine personopplysninger, har du rett til å be om innsyn. Når vi mottar en forespørsel om innsyn, kan vi be om ytterligere opp­lysninger for å være sikre på hvilke personopplysninger du vil ha innsyn i, og for å sikre at vi utleverer opplysningene til riktig person.

Du har rett til:

  • Informasjon: denne personvernerklæringen er laget for å gi deg informasjon om hvordan vi behandler person­opp­lysningene. Du har også krav på å bli informert om brudd på informasjonssikkerheten som sannsynligvis vil medføre høy risiko for dine rettigheter og friheter.
  • Innsyn: du kan be om en bekreftelse på at vi behandler personopplysninger om deg, og i så fall uten kostnad få tilgang til personopplysningene vi har om deg (registerutdrag). Ved åpenbart urimelige krav om register­utdrag kan det til­kom­me en administrasjonsavgift, eller at kravet ikke imøtekommes.
  • Sletting/retten til å bli glemt: du kan be om at vi sletter personopplysninger, dersom de ikke lenger er nødven­dige for de formål de ble innhentet eller behandlet for.
  • Retting: du kan be om at vi korrigerer uriktige opplysninger og/eller komplettere ufullstendige opplysninger om deg.
  • Protestere: du kan komme med innsigelser mot behandling som er begrunnet med vår berettigete interesse eller offentlig interesse (se mer informasjon nedenfor). Du kan også protestere mot behandling som kan eller vil føre til skade eller ubehag for deg eller andre. Videre har du rett til å klage til tilsynsmyndighetene.
  • Begrensning: du kan i visse tilfeller be om at behandlingen av dine personopplysninger begrenses; For eksem­pel dersom du har protestert mot behandling av personopplysninger som gjøres basert på interesse­avveining. Behandling stanses i så fall mens det pågår kontroll om vårt formål med behandlingen veier tyngre enn dine interes­ser, rettigheter og friheter.
  • Motsette deg automatiserte avgjørelser: du kan motsette deg avgjørelser som er basert utelukkende på automatisert behandling, inkludert profilering (automatiserte avgjørelser)
  • Dataportabilitet: under visse omstendigheter motta eller be om at dine personopplysninger overføres til en tredjepart i et strukturert, vanlig og maskinlesbart format (dataportabilitet). Retten til dataportabilitet gjelder kun personopp­lysninger du har gitt oss, og som vi behandler på grunnlag av visse rettsgrunnlag, for eksempel en avtale med

 

Innvending mot behandling for direkte markedsføring

Du kan motsette deg at dine personopplysninger behandles for å brukes i direkte markedsføring. Hvis du motsetter deg direkte markedsføring, avbryter vi behandlingen av dine personopplysninger til dette formålet, og avslutter enhver direkte markedsføringsaktivitet.

Du har naturligvis mulighet til å takke nei til e-post og personlige tilbud i enkelte kanaler, for eksempel kan du velge å bare motta tilbud fra oss via e-post, og ikke via SMS.

Klage til tilsynsmyndighetene

Hvis du mener at vi håndterer dine personopplysninger feil, kan du kontakte oss – se under. Du har også rett til å sende klage til tilsynsmyndigheten, som er Datatilsynet.

Hvordan kontakte oss

Hvis du har spørsmål om vår håndtering av dine personopplysninger, eller du ønsker å utøve noen av dine rettigheter knyttet til håndtering av dine personopplysninger, er du velkommen til å ta kontakt oss på denne epost adressen: post@hafjell-bilservice.no 

 

Endringer i personvernerklæringen

Vi forbeholder oss retten til når som helst å gjøre endringer i denne erklæringen. Alle endringer som gjøres, gjøres i dette dokumentet. Du bør derfor med jevne mellomrom lese gjennom personvernerklæringen. Dersom vi gjør omfat­tende end­ringer, kommer du til å få beskjed om det via våre websider og/eller andre relevante, digitale kanaler, herunder e-post.

Dersom det dreier seg om endringer i behandling av personopplysninger, som du har gitt ditt samtykke til, kommer vi til å gi deg muligheten til å gi et nytt samtykke.

Oppdateringer av erklæringen

Når Hva
01.01.2023 Etablering av egen 010123